Lite filosofi

Utdrag ur mina föreläsningsanteckningar idag:


Absolut möjlighet: enhörningar, flygande grisar

Absolut omöjlighet: runda fyrkanter

Tidsmaskiner är kontroversiella


Hade alltså sista föreläsningen i Metafysik idag, på temat modalitet. Det var givande.

Lyckades även tydligen få till ett A på tentan i Värdeteori som jag hade för några veckor sen, till min stora överraskning. Kändes glatt. Praktiskt taget världsmästare.

Såg även Lars Ohly i tunnelbanan. Han tuggade tuggummi och verkade uttråkad. Jag gjorde den där grejen man gör ibland när man ser kända personer och kollar lite för många gånger på dom, inte för att man är så imponerad för att de är kända men för att man måste försäkra sig om att det faktiskt är personen i fråga och inte bara någon som liknar denne. Och så känner man sig lite korkad.

Jag hittade ett nytt favoritcitat i min Bra Citatbok imorse:

"Livet är en tragedi för de människor som känner, och en komedi för dem som tänker."

-Jean de la Bruyère


Och på tal om sägningar som är bra är även "framtidsfantasy" ett bra ord för att beskriva science fiction.

Många bra saker idag. Bra dag.


Kommentarer
Postat av: Anki

Det där citatet förklarar varför mit liv är så tragikomiskt. =p

2010-12-20 @ 00:03:18
URL: http://Got-Hare.soclog.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0