Förresten, går det bra om Sahlin inte har kattöron?

"Förresten, går det bra om Sahlin inte har kattöron?"

Det är faktiskt en relevant fråga. Går det bra? Jag menar, i regel har man ju ganska liten möjlighet att påverka partiledares anatomiska egenskaper, så man brukar helt enkelt få finna sig i det. Resultatet blir lite som att fråga sig om det är okej att himlen är blå. Är det okej om Reinfeldt är skallig?

Nej, okej. Självklart ställdes den frågan mot en mycket logisk bakgrund, men jag såg den ur sitt sammanhang och insåg hur godtycklig och rolig den var. (En sån där sak som jag fnissade för mig själv åt ett tag)

Vid närmare eftertanke är väldigt många frågor väldigt underliga tagna ur sitt sammanhang. Till exempel: "har [din far] korta byxor?" Uppenbar fråga om man känner till dess kontext, fullkomligt absurd fråga om den skulle ställas till nästan vem som helst som inte känner till den.

Hela saken fick mig att fundera över hur imponerande människans förmåga att koppla saker som sägs till sitt givna sammanhang är, hur allt sägs i en given kontext med tidigare erfarenheter och gemensamma upplevelser etc. Ingenting konstigt med det, men det är en fascinerande sak som man inte funderar på så ofta. Åtminstone inte jag.


I andra nyheter har det varit en riktigt bra helg igen, varit ute och paddlat i vildmarken med min far. Mycket trevligt, tur med vädret. Stjärnfallen natten till lördag var även helt otroliga där ute, förmodligen bland det häftigaste jag sett. Man kunde praktiskt taget se glittret från svansen på vissa av dom. Nu är jag lite sliten med blåsor på händerna och alldeles för många myggbett, men det var det värt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0