Smörfrågan

(ett till Bra inlägg, förlåt. ska försöka vara lite sämst igen snart)

Min enorma fascination över enkla sociala regler fortsätter. En fråga som kom till mig som en omedelbar insikt (eller motsatsen till en insikt, eftersom det är en fråga) en gång är följande:

Är det okej att bre någon annans smörgås, och (om ja) under vilka omständigheter?


Om vi tänker oss en situation där du och din vän står i ditt kök och ska äta rostat bröd, och din vän brer sin egen smörgås. Är det då konstigt om denne samtidigt brer din smörgås?

Svaret beror förstås på en mängd olika faktorer, till exempelvis [sic]:

Hur väl du känner personen och vilken typ av relation ni har
Den förväntade nivån av artighet
Om personen som får sin smörgås bredd gör något annat samtidigt och i sådana fall vad
Om parterna är under någon form av stress, t ex har bråttom någonstans
Om den ena personen är värd åt den andra personen
Mängden personer som är närvarande
etc

Det som mest fascinerar mig är att nästan alla jag frågat (jag har gjort en poäng av att fråga folk) gett olika svar på frågan. Några exempel:

Ja, det är najs när folk gör saker åt en
Nej, det är ett personligt utrymme
Nej, man ska inte röra folks mat
Nej, alla vill exempelvis ha olika mycket smör etc etc
Ja, om man gör något annat medan personen brer åt en
Nej, det känns som en överdriven artighet
Nej, det är korkat eftersom det tar 1 sekund att göra själv
Ja, det är okej eftersom det tar personen 1 sekund att göra det åt en
etc

Jag tror jag tyckte det var okej från början men nu är jag för förvirrad för att veta.

Det är intressant hur komplicerade enkla sociala interaktioner blir om man faktiskt tänker en massa på dom.
Om ni har lust kan ni ju lämna en kommentar och berätta hur ni ser på saken. Är det okej om någon brer din smörgås?

Kommentarer
Postat av: Anki

Först när jag började läsa tänkte jag typ "Ja, men det gör väl inget om någon annan brer den" och nu när jag har läst klart så vet jag inte längre. Nu är jag virrigare än vanligt...

2009-07-16 @ 17:30:53
URL: http://popankaanskriver.bloggagratis.se
Postat av: det beror på pålägget

skulle aldrig äta en runkbullemacka som någon annan brett



däremot en tonfiskdelikatess

2009-07-16 @ 17:34:56
Postat av: Bajs

Om man är lat så är det okej, om man är lat så bryr man sig inte.



Men om du vill äta en macka, och inte bara rutinmässigt proppa ansiktet fullt med fett och kolhydrater, jag menar, om du vill njuta av en macka då gör du den själv. Bara du vet exakt hur du vill ha den, hur lite/mycket smör etc.



Har lärt mig detta efter att ha varit lat och låtit folk göra saker åt mig. Alla är inkompetenta vad som gäller dina behov och hur du vill ha saker gjorda.



Sen blir det lite svårt med alla cosmopolitan/veckorevyn tonårsbruds; "vi har gått på tre dejter och han har kommit över mitt ansikte flera gånger, men är det okej om han brer min macka?"



Get my drift?

2009-07-19 @ 01:43:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0