Plåster - vattenavstötande, självhäftande och rasnormativa?

Jag och L hade som vanligt en intressant konversation om saker när en ganska intressant frågeställning slog oss. Om man köper hudfärgade saker till exempel strumpbyxor eller plåster i Nambia eller någon annan stans i Afrika, kommer de då vara svarta? Används konceptet "hudfärgat" på samma sätt utanför den vita västvärlden? Andra kulturer kanske inte har samma löjliga besatthet med att kamouflera saker? Tanken på att köpa hudfärgade plåster som inte alls har samma färg som min hud (inte för att min hud är ens tillnärmelsevis plåsterfärgad) roade mig.

Och vidare, i detta mångkulturella, politiskt korrekta och kosmopolitiska samhälle vi trots allt lever i enligt grannskapsmodellens bästa principer, är det verkligen rätt att kalla en bestämd färg "hudfärgad"? Kan inte detta sägas vara ett exempel på en obehaglig och postkolonial rasnormativitet? Om plåster är hudfärgade, vilken färg har då afrikaners hud? Det är närmast förvånande att det inte finns någon pkintressegrupp som rasar i media angående det här. Feminister har minsann förmågan att klaga på allt som är köns- eller heteronormativt. Synd att ingen lyssnar på dom. I egenskap av statsvetare är jag besviken på hur den antirasistiska opinionen är för upptagen med att vara arga över glasspinnar istället för att bidra med lite Intellektuellt Stimulerande gnäll.



¬__¬   jag gillar den här smileyn

Kommentarer
Postat av: zandrama

Nej, hudfärgade plåster i länder där personer är mörkhyade kommer inte vara svarta. De kommer vara mörkbruna. Mörkhyade personer är inte svarta, de är bruna.

2009-01-19 @ 13:56:59
URL: http://zandrama.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0