Viktiga saker att tänka på inom Nat Ek.

Jag har börjat plugga nationalekonomi nu. Det är roligare än det låter. Det är även min ursäkt för att inte ha skrivit på min blogg. (nationalekonomer har inte lika mycket tid över som de verklighetsfrånvända statsvetarna)

Vår föreläsare (min och Björns och LS' och FBs och ABs och Lu's) är mycket bra och pedagogisk och förklarar saker (samtidigt som hon ritar 100 diagram) väldigt ingående. Så ingående att jag antecknat vissa viktiga lärdomar som kan vara bra att komma ihåg så att man vet saker.

Här är ett urval:

"Rörliga kostnader innebär alltså inte att de håller på och flyttar runt"

(angående effektiviteten beroende på hur många som jobbar på en fabrik) "Och om man lägger till ännu fler kan de ju till exempel arbeta på natten. Det går nog bra. Fast det kanske blir svårt att se ordentligt. Eller nåt."

(angående att rita tangenter i diagram) "Jag skulle ju kunna dra hur många streck som helst men det vore dumt eftersom det skulle bli proppfullt."

(när man adderar saker) "Ni kan räkna antingen 14 + 5 eller 5 + 14. Det blir samma sak."

(ang. law of diminishing returns) "Det är en så allmänt etablerad tanke att man kallar det för en lag. Även fast det inte är en lag. I rättslig mening. Eller en fysisk lag."

(för att motivera en indifferenskurva) "Av någon anledning är det på det viset"

"Det är bra att läroboksförfattarna ritar diagrammen rätt i alla fall :)"

"Hundraettonde paret skidor"


(ang något sätt att beräkna något) "Det funkar om du tycker att det funkar"

"Om man ska bli en elproducent måste man äga någon form av anläggning som kan producera elektricitet. (typ kärnkraftverk)"

"Amerikanerna pratar om paj istället för kaka, men det är samma metafor"

"Världsmarknadspriset ändras stup i kvarten för många länder."



Snart vet jag allt.


Om ni är snälla och jag kommer ihåg ska jag berätta historien om hur jag och Björn hamnade i Grupp G - Gruppen för utvecklingsstörda nationalekonomer. ^____^
 

Kommentarer
Postat av: zandrama

asg



(Hoppas det är på gymnasial nivå, annars blir jag riktigt rädd.)

2009-02-04 @ 09:28:42
URL: http://zandrama.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0