Thailands Bergsfolk - ett drama i tre akter (ett utdrag)

(Adapted from the novel Thailands Bergsfolk: ett epos i sju delar by Grupp 2)

Dramatis Personae

Thailands bergsfolk - Bersfolket i Thailands berg
Thailändarna - folket i Thailand som inte bor på ett berg
Ett berg
En get

Akt I


Thailändare (T): Vem är du?
Thailands bergsfolk (TB): Jag är Thailands bergsfolk
T: Har du kommit för att bo i mina berg?
TB: Jag har bott i dina berg i mellan 150 och 400 år.
T: Det vet jag.
TB: Vill du ge mig medborgarskap?
T: Grannskapsmodellen vill ge dig medborgarskap, inte jag själv.
TB *närmar sig*
T: Jag använder mig ju av klubbmodellen och familjemodellen!
TB: Så säger ni alla, men jag lämnar inga uppskov.
T: Du har ju getter, inte sant?
TB: Hur vet du det?
T: Åh! Det har jag jag ju utgått från, och känt på lukten.
TB: Ja, jag har onekligen ganska många getter.
T: Du får ändå inte bli medborgare
TB: Varför vill du inte ha mig som medborgare?
T: Det är min sak.
TB: Det har du rätt i.
T: Villkoret är att du inte får bli medborgare så länge jag använder klubbmodellen eller familjemodellen. Skövlar jag dina skogar tillräckligt, så slipper jag dig. Du fick svart.
TB: Det passar ju bäst så

Slut akt I


Så, hoppas ni fått en djupare insikt i i Thailands bergsfolks situation, samt modeller för medborgarskap i en nationalstat. Jag ska komma ihåg att skriva något om huruvida hönor kan simma någon av de närmaste dagarna. Nu måste jag sova, det har varit en alldeles för lång dag idag och jag ska se monstertruckar imorgon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0